Höreda Ämnen | Startsidan | 1d  3d  7d | Sök
Anbytarvärd | Användarkonto | Logga ut

Anbytarforum » Landskap » Småland » Socknar » Höreda « Föregående Nästa »

  Diskussion Senaste postare Poster Senaste post
Äldre inlägg (arkiv) till 2004-06-19Helen Strahl30 2004-06-19 10:03
Äldre inlägg (arkiv) till 2005-12-27Lars Ekdahl30 2005-12-27 14:38
Äldre inlägg (arkiv) till 05 oktober, 2007Vivi Bryntesson30 2007-10-05 19:17
Äldre inlägg (arkiv) till 19 augusti, 2008Gerd Forsblad Krig30 2008-08-19 18:40
Äldre inlägg (arkiv) till 29 september, 2009Stig Karlsson30 2009-09-29 10:48
Äldre inlägg (arkiv) till 30 december, 2011Gunilla Sandström30 2011-12-30 15:04
Äldre inlägg (arkiv) till 12 februari, 2013Bo Persson30 2013-02-12 22:34
  ClosedNya ämnen kan inte läggas till på denna sida.      

Författare Meddelande
Till början på sidanFöregående meddelandeNästa meddelandeLängst ned på sidan Länk till detta meddelande

Karl-Axel Myrén
(Kallem)
Registrerad användare
Postat onsdagen 13 februari 2013 - 09:22  Ändra meddelande Radera meddelande Skriv ut meddelande   Flytta meddelande (endast Anbytarvärd/Admin)  

Tack för det Bo!
Till början på sidanFöregående meddelandeNästa meddelandeLängst ned på sidan Länk till detta meddelande

Lars-Åke Bengtsson
(Klinton)
Föreningsmedlem
Postat fredagen 01 mars 2013 - 11:19  Ändra meddelande Radera meddelande Skriv ut meddelande   Flytta meddelande (endast Anbytarvärd/Admin)  

Hej.
Jag söker hjälp med vart i Höreda
Som
Magnusdotter Catharina f 1796-03-21 f i Vetlanda Ryttartorpet under Hult.sid 416.
flyttat år 1812-06-22. ?????
Samt hennes syster Magnusdotter Sophia f 1813-05-20 i Släthult i Nävelsjö
som piga år 1836 flyttar till Höreda från Kopparp Vetlanda till Höreda.

Tacksam för Hjälp att finna dem.

Mvh Lars-Åke
Till början på sidanFöregående meddelandeNästa meddelandeLängst ned på sidan Länk till detta meddelande

Lars-Åke Bengtsson
(Klinton)
Föreningsmedlem
Postat fredagen 01 mars 2013 - 16:38  Ändra meddelande Radera meddelande Skriv ut meddelande   Flytta meddelande (endast Anbytarvärd/Admin)  

Hej.
Jag funnit Sophia Magnusdotter!!

Hon levde på Bänkaryd i Höreda.
Följt henne tills hon dog.1898-03-28 Vetlanda.
Lars-Åke
Till början på sidanFöregående meddelandeNästa meddelandeLängst ned på sidan Länk till detta meddelande

Jan Jutefors
(Janj)
Föreningsmedlem
Postat måndagen 15 april 2013 - 22:55  Ändra meddelande Radera meddelande Skriv ut meddelande   Flytta meddelande (endast Anbytarvärd/Admin)  

I april 1682 begravs "Christopher MaasMäster i Skiulstaqwarn". (Höreda C:1 (1654-1702) sid 15)



Vem är denne Christopher och vilket järnbruk fanns i närheten av Höreda?
Till början på sidanFöregående meddelandeNästa meddelandeLängst ned på sidan Länk till detta meddelande

Jan Jutefors
(Janj)
Föreningsmedlem
Postat måndagen 15 april 2013 - 22:57  Ändra meddelande Radera meddelande Skriv ut meddelande   Flytta meddelande (endast Anbytarvärd/Admin)  

Jag hittade hustru Sara i ett sockenstämmoprotokoll från 1682, punkt 5. (Höreda C:1 (1654-1702) sid 209)



Vem är hon? Vad heter hon mera?
Till början på sidanFöregående meddelandeNästa meddelandeLängst ned på sidan Länk till detta meddelande

Tommy Petersson
(Tommypeters)
Registrerad användare
Postat måndagen 15 april 2013 - 23:29  Ändra meddelande Radera meddelande Skriv ut meddelande   Flytta meddelande (endast Anbytarvärd/Admin)  

Böksholm är ju inte så långt från Höreda, men det fanns tydligen flera mycket små järnbruk i Småland pga den goda tillgången på myrmalm.
Till början på sidanFöregående meddelandeNästa meddelandeLängst ned på sidan Länk till detta meddelande

Fredrik Salomonsson
(Fredrik_s)
Föreningsmedlem
Postat onsdagen 17 april 2013 - 10:01  Ändra meddelande Radera meddelande Skriv ut meddelande   Flytta meddelande (endast Anbytarvärd/Admin)  

Det finns en hammarsmed Johan Kristoffersson Duse, verksam vid Berget, Månsarp (F)
Född 1659, död 1710
Har någon hittat vem hans far "Kristoffer" var?
Till början på sidanFöregående meddelandeNästa meddelandeLängst ned på sidan Länk till detta meddelande

Jan Jutefors
(Janj)
Föreningsmedlem
Postat onsdagen 17 april 2013 - 12:08  Ändra meddelande Radera meddelande Skriv ut meddelande   Flytta meddelande (endast Anbytarvärd/Admin)  

Enligt Föreningen för Smedsläktforskning var det Kristoffer Duse, född ca 1631, begr 1716-02-13 i Svensbygget, Byarum.
Till början på sidanFöregående meddelandeNästa meddelandeLängst ned på sidan Länk till detta meddelande

Camilla Hallingby
(Hallingby)
Registrerad användare
Postat torsdagen 13 februari 2014 - 21:30  Ändra meddelande Radera meddelande Skriv ut meddelande   Flytta meddelande (endast Anbytarvärd/Admin)  

Hej har brug for hjælp til at tyde skriften, ved 18/7/1762 Magnus
Leder efter en Magnus Lagerdahl og vil gerne vide om dette er den rette person jeg har fundet.

Kilde Arkivdigital: Höreda C:3 (1736-1763) Bild 291 / sid 577
Kan desværre ikke finde ud at lave mit billede mindre så et kunne vises i teksten :-(

mange tak på forhånd
Till början på sidanFöregående meddelandeNästa meddelandeLängst ned på sidan Länk till detta meddelande

Eva Dalin
(Dava)
Föreningsmedlem
Postat fredagen 14 februari 2014 - 11:59  Ändra meddelande Radera meddelande Skriv ut meddelande   Flytta meddelande (endast Anbytarvärd/Admin)  

Then 18 juli föddes Swen Månßons
son i Probstorp, döptes d: 22 och Kallades
Magnus. Hr: Jonas Roth, Swen
Jonßon i Probstorp, hust: Lisbet Swens
D: i Stenstorp, h: Kjerstin Jons-
dotter i Sjöarp. etc:
Till början på sidanFöregående meddelandeNästa meddelandeLängst ned på sidan Länk till detta meddelande

Mattias Johansson
(Mattias)
Registrerad användare
Postat torsdagen 20 mars 2014 - 21:47  Ändra meddelande Radera meddelande Skriv ut meddelande   Flytta meddelande (endast Anbytarvärd/Admin)  

Är det någon som tittat närmare på löjtnanten Nils J[ö/o]nsson Hultin (c1610?-1708) i Perstorp, hans hustru Ella Anulsdotter (c1619?-1715) och deras barn? Jag har följt Nils i mtl från hans död 1708 och båkåt i tiden till 1664 då han tycks uppträda i första gången i Perstorp. De ganska fylliga dödnotiserna i Höreda nämner inget om någon tidigare bostadsort. Jag har inte heller lyckats finna honom i de militära rullorna. Kanske efternamnet kan säga något? Nils sägs vara född i Alversjö, men åldersuppgifterna för båda han och hans hustru tycks vara väl tilltagna. En av de sista av de nio barnen bör vara Annika Nilsdotter i Lilla Bökarp, Nävelsjö som uppges vara född 1681 - en mor på över 60 år hör ju inte till vanligheterna precis! Hur länge makarna var gifta skiljer sig också, Nils dödnotis säger 60 å (dvs. vigsel ca 1647), medans Ellas säger 45 år (dvs. vigsel ca 1662), den senare mest rimlig.
Till början på sidanFöregående meddelandeNästa meddelandeLängst ned på sidan Länk till detta meddelande

Carin Bringegård
(Sebe)
Registrerad användare
Postat fredagen 21 mars 2014 - 13:30  Ändra meddelande Radera meddelande Skriv ut meddelande   Flytta meddelande (endast Anbytarvärd/Admin)  

Vad har du för uppgifter om Nils Pädersson och hans hustru Annika Nilsdotter i Lilla Bökarp? Jag har antecknat att de möjligen är föräldrar till min ana Kirstin gift med Oluf Appelqwist från Bjännesby, men inte följt dem vidare.
Till början på sidanFöregående meddelandeNästa meddelandeLängst ned på sidan Länk till detta meddelande

Mattias Johansson
(Mattias)
Registrerad användare
Postat fredagen 21 mars 2014 - 15:56  Ändra meddelande Radera meddelande Skriv ut meddelande   Flytta meddelande (endast Anbytarvärd/Admin)  

Jag har svårt att tänka mig att Olofs hustru kan vara någon annan än Nils Perssons i Bökarp dotter Kerstin som döps 1701-01-13. Pigorna Maria och Annika i Bökarp, som nämns bland dopvittnen till Olofs och Kerstins barn, måste vara yngre systrar till Kerstin (jag har säkert inte funnit alla barnens födelsenotiser så det kan finnas mer att hämta). Det finns ingen annan Nils i Lilla Bökarp än just Nils Persson vid denna tid. Han finns med hustrun i mtl från 1698 i Lilla Bökarp och kan väl vara identisk med den dräng Nils som finns där i mtl de två föregående åren. I vigselnotisen 1697-06-13 framgår att Nils är från Ingarp och Annika från Pedershult, dvs. Pershult i Höreda sn. Nils dödnotis finner man 1753-04-23 i Nävelsjö. Han finns då fortfarande i Lilla Bökarp och ska ha blivit 88 år gammal. Nils står även som inhysesman med hustrun Annika i Lilla Bökarp i hfl 1753-8?.

Något som rör till det lite är att Nils Perssons hustru kallas Nilsdotter i vigselnotisen och i hfl 1713-, men Persdotter i dottern Ellas födelsenotis 1719 och i dödnotisen 1759. Det måste dock vara frågan om en och samma person. Visserligen finns ett avbrott i död- och vigsellängder i Nävelsjö 1716-17, dock ingen mtl utan hustru dessa år och i ovanstående dottern Ellas födelsenotis 1719 framgår att hon är döpt efter mormodern. Att Nils skulle haft två svärmödrar med det hyggligt ovanliga namnet Ella tycker jag verkar långsökt!

Jag har ännu inte tittat närmare på Ingarp och vet inget om Nils. Det kan noteras att i en notis från 1709 vigs Måns Pedersson från Ingarp med Margreta Jönsdotter från Stora Bökarp. Måns är kanske en bror till Nils? Därtill märker man i Bjännesby-dopnotiserna kopplingen till släkten Runbom i Röd. I Röd finns Annika Pedersdotter Runbom som kom från just Bökarp (denna släkt har nyligen diskuterats på annan plats här på forumet. Man kanske kunde tänka sig att Annika Runbom och Nils Pedersson var syskon?
Till början på sidanFöregående meddelandeNästa meddelandeLängst ned på sidan Länk till detta meddelande

Mattias Johansson
(Mattias)
Registrerad användare
Postat fredagen 21 mars 2014 - 16:04  Ändra meddelande Radera meddelande Skriv ut meddelande   Flytta meddelande (endast Anbytarvärd/Admin)  

Det finns en Joen i Alversjö i boskapslängderna 1620-30, men han saknas i de yngre av längderna från Älvsborgs lösen åtm. 1618-20. I boskapslängden 1626 finns dock i Alversjö en barberare. Kan detta vara Joen, och är han i så fall löjtnant Nils Hultins far? Äldsta mtl 1643-46 upptar i Alversjö Per Joensson, hustru Ingrid Larsdotter och dottern Ingeborg Joensdotter. Ingrid är inte Pers hustru (han skrivs senare med hustrun Anna Månsdotter), utan är kanske Joens hustru eller änka och Per och Ingeborg deras barn, dvs. Nils Hultins syskon?
Till början på sidanFöregående meddelandeNästa meddelandeLängst ned på sidan Länk till detta meddelande

Karl-Henrik Rydén
(Kalleryden)
Föreningsmedlem
Postat lördagen 22 mars 2014 - 11:32  Ändra meddelande Radera meddelande Skriv ut meddelande   Flytta meddelande (endast Anbytarvärd/Admin)  

Hej Mattias,

Finns det någon koppling till komministern i Bringetofta, Måns Hultin. Han var gift med Cecila Bengtsdotter som dör (begravd) 1704-06-26 i Höreda (Höreda C:2 p306). Dottern Helena vigs samma år med Alexander Abelsson i Kärringstorp.
Till början på sidanFöregående meddelandeNästa meddelandeLängst ned på sidan Länk till detta meddelande

Mattias Johansson
(Mattias)
Registrerad användare
Postat måndagen 24 mars 2014 - 12:38  Ändra meddelande Radera meddelande Skriv ut meddelande   Flytta meddelande (endast Anbytarvärd/Admin)  

Tack för tipset. Virdestam är ganska kortfattad. Magnus (Gudmundi) Hulthenius ska ha varit kaplan i Fröderyd innan han hamnade i Norra Ljunga 1662. Kanske prästvigd redan på 1640-talet - "Säger sig 1678 i 30 år hava tjänat Guds församling". Död 1692 eller 1693. Han nämner inte Cecilias andra giftermål med sergeanten Magnus Askengren som upptas i dödnotisen, utan bara att Cecilia lever 1699.
Till början på sidanFöregående meddelandeNästa meddelandeLängst ned på sidan Länk till detta meddelande

Martin Brandt
(Martinb)
Föreningsmedlem
Postat måndagen 23 februari 2015 - 01:28  Ändra meddelande Radera meddelande Skriv ut meddelande   Flytta meddelande (endast Anbytarvärd/Admin)  

Hej,

Är någon bekant med Anders Nilsson i Broarp? Han levde där enligt äldsta mantalslängden på 1640-talet med sin hustru Marit Djursdotter. Han ägde även Tannarp i samma socken (Höreda). Han dog på 1650-talet och jag har precis börjat bekanta mig med honom. En nyfunnen ana.

Mvh
Martin
Till början på sidanFöregående meddelandeNästa meddelandeLängst ned på sidan Länk till detta meddelande

Daniel Wimhed
(Danielwimhed)
Registrerad användare
Postat måndagen 14 september 2015 - 09:55  Ändra meddelande Radera meddelande Skriv ut meddelande   Flytta meddelande (endast Anbytarvärd/Admin)  

Hej alla

Vet någon inbiten Höreda socken forskare något om Anders Svensson som flyttar ifrån Höreda socken till Björkö socken i Skärsboda där han blir soldat med titeln Anders Svensson Skärling. Han skall ha flyttat ifrån Höreda socken 1755 och lär varar född runt 1740. Jag tror mig ha hittat en Anders som föds 1740 i Höreda C:3 (1736-1763) Bild 29 / Sida 53 (AID: v34423.b29.s53, NAD: SE/VALA/00162)men jag funderar på om det är han? Fadern bör ju ha hetat Sven.
Till början på sidanFöregående meddelandeNästa meddelandeLängst ned på sidan Länk till detta meddelande

Eva Lindström
(Kattslaven)
Registrerad användare
Postat söndagen 01 november 2015 - 14:20  Ändra meddelande Radera meddelande Skriv ut meddelande   Flytta meddelande (endast Anbytarvärd/Admin)  

Hej!
Jag behöver er goda hjälp med att hitta modern till Jonas Nilsson, född 4/9 1806 i Höreda. Enligt fb (C:4 sid 319) var hon "pigan Cathrina Jansdotter från Bonderyds Södergård och...(ser inte vad det står...)Jag hittar en Cathrina Jansdotter på Bonderyds Södergård i AI:3 sid 131, född 1770 i Solberga, och sen finns troligen samma kvinna längst ner på sidan 132, med en son, Jonas född 5/10 1806 i Höreda. I Höredas fb finns ingen som är född 5/10 1806, och definitivt ingen Jonas, så jag undrar om detta ändå måste vara "min" Jonas och hans mamma, trots felaktigt födelsedatum i husförhörslängden?! Vad tror ni?
Är också lite förvånad över att Jonas inte skulle vara "oäkta", trots att det inte namnges någon far?! Vad tror ni om detta?

Tack på förhand!

Mvh, EvaUr födelseboken

(Meddelandet ändrat av kattslaven 2015-11-01 14:30)
Till början på sidanFöregående meddelandeNästa meddelandeLängst ned på sidan Länk till detta meddelande

Leif Lundkvist
(Leif_lundkvist)
Registrerad användare
Postat söndagen 01 november 2015 - 17:13  Ändra meddelande Radera meddelande Skriv ut meddelande   Flytta meddelande (endast Anbytarvärd/Admin)  

Du har med stor sannolikhet helt rätt. Texten slutar "och kallades ------Jonas", så det ger inget mer. Barnet var helt klart oäkta, men prästen skrev helt enkelt inte ut detta, jämför längst ned på högersidan. Följ paret, har du tur rättas felet i födelsedatum senare, fast troligtvis inte. Har det blivit fel en gång brukar det fortsätta.
Till början på sidanFöregående meddelandeNästa meddelandeLängst ned på sidan Länk till detta meddelande

Eva Lindström
(Kattslaven)
Registrerad användare
Postat måndagen 02 november 2015 - 09:16  Ändra meddelande Radera meddelande Skriv ut meddelande   Flytta meddelande (endast Anbytarvärd/Admin)  

Tack, Leif!
Glömde tillägga att "min" Jonas senare (1822)kom tll Kaga i Östergötland som dräng på Kagaborg och sen bodde där som kyrkovaktare från 1857 fram till sin död 1883. Hans födelsedata är 4/9 i alla dessa husförhörslängder och i dödboken...så jag vet fortfarande inte om det är rätt Jonas i AI:3 sid 132...släktforskning är frustrerande ibland!
Till början på sidanFöregående meddelandeNästa meddelandeLängst ned på sidan Länk till detta meddelande

Leif Lundkvist
(Leif_lundkvist)
Registrerad användare
Postat måndagen 02 november 2015 - 22:48  Ändra meddelande Radera meddelande Skriv ut meddelande   Flytta meddelande (endast Anbytarvärd/Admin)  

Har du Cathrina och Jonas på fler ställen i Höreda? Jag hittade dem i Höreda AI:5 (1816-1821) Bild 132 / sid 121 (AID: v20494.b132.s121, NAD: SE/VALA/00162). Där är han född 3/10. Cathrina är kvar i Fattigstugan i Höreda AI:6 (1822-1825) Bild 131 / sid 121 (AID: v20495.b131.s121, NAD: SE/VALA/00162), men nu utan Jonas, vilket stämmer med tidpunkten han kommer till Kaga. I AI:5 har Jonas ingen utflyttningsnotis, men det är nog därifrån han flyttat, volymen innehåller flyttuppgifter även för 1822 fast den egentligen slutade 1821. Fortfarande inget bevis, men sannolikheten har ökat.

I AI:4 finns de i Bonderyds Mittgård, Höreda AI:4 (1807-1815) Bild 137 / sid 257 (AID: v20493.b137.s257, NAD: SE/VALA/00162).
Till början på sidanFöregående meddelandeNästa meddelandeLängst ned på sidan Länk till detta meddelande

Eva Lindström
(Kattslaven)
Registrerad användare
Postat tisdagen 03 november 2015 - 15:43  Ändra meddelande Radera meddelande Skriv ut meddelande   Flytta meddelande (endast Anbytarvärd/Admin)  

Tack igen, Leif!
Jodå, jag hittade dem sedan på samma ställen som du och jag är nu till 99 % säker på att det ändå måste vara rätt Jonas. Vem vet, han kanske var osäker på sitt födelsedatum och fick titta i prästens anteckningar? Därefter har datumet blivit det rätta? Tyvärr finns han inte i inflyttningslängden i Kaga 1822, men han finns i husförhörslängden samma år. Jag tänker i alla fall utgå från att jag hittat rätt anfader. Tack igen!
Till början på sidanFöregående meddelandeNästa meddelandeLängst ned på sidan Länk till detta meddelande

Leif Lundkvist
(Leif_lundkvist)
Registrerad användare
Postat tisdagen 03 november 2015 - 19:17  Ändra meddelande Radera meddelande Skriv ut meddelande   Flytta meddelande (endast Anbytarvärd/Admin)  

Jag tror inte Jonas visste vad som stod i kyrkböckerna och kanske inte själv visste vilket datum han var född. Men när prästen skrev attest till Kaga kollade han födelseboken och såg att det var 4/9, så därefter blev det rätt. Tyvärr finns nog ingen bättre dokumentation. Har du Cathrinas död och finns bouppteckning, fast det är nog inte troligt.
Till början på sidanFöregående meddelandeNästa meddelandeLängst ned på sidan Länk till detta meddelande

Karl-Henrik Rydén
(Kalleryden)
Föreningsmedlem
Postat tisdagen 03 november 2015 - 21:02  Ändra meddelande Radera meddelande Skriv ut meddelande   Flytta meddelande (endast Anbytarvärd/Admin)  

Catharina dog 5 Feb 1842 i backstugan Dalen under Bonderyds norrgård (Höreda AI:10 p201, Höreda C:5 p694). I dödboken står att hon en tid var sköterska i fattighuset, men att hon där förbrände sina händer så att hon var tvungen att upphöra.
Har ni hittat hennes födelse? Det föds ett par Catharina med fader Johan i Augusti 1769 (Norra Solberga C:2 p206).
/Karl-Henrik
Till början på sidanFöregående meddelandeNästa meddelandeLängst ned på sidan Länk till detta meddelande

Staffan Jogmar
(Staffanj)
Föreningsmedlem
Postat torsdagen 26 november 2015 - 21:58  Ändra meddelande Radera meddelande Skriv ut meddelande   Flytta meddelande (endast Anbytarvärd/Admin)  

Sara Margareta Rydelia och Carl Fried Carlstedt som båda tjänar vid Hunnerstad i Höreda får 1772 tillsammans en oäkta dotter som döptes till Albertina. (Höreda AI:1 s. 55 resp C:4 s. 86.)
Finns det någon som har uppgifter om dessa personers ursprung?
Till början på sidanFöregående meddelandeNästa meddelandeLängst ned på sidan Länk till detta meddelande

Håkan Schultz
(Hschulle)
Registrerad användare
Postat måndagen 18 januari 2016 - 20:56  Ändra meddelande Radera meddelande Skriv ut meddelande   Flytta meddelande (endast Anbytarvärd/Admin)  

Hejsan
Någon som vet något om föräldrarna till Annika Svensdotter född 1759-03-27 i Höreda.
eller vart hon och maken flyttade 1813 (se Höreda AI:4 sid 31).
Maken Carl Isaksson dyker upp 1819 i Sköttla i Höreda (se Höreda AI:7 sid 14) då som änkling.
Söker alltså föräldrarna till henne och var och när hon dog?
Till början på sidanFöregående meddelandeNästa meddelandeLängst ned på sidan Länk till detta meddelande

Christina Johansson
(Linnean)
Registrerad användare
Postat tisdagen 19 januari 2016 - 19:29  Ändra meddelande Radera meddelande Skriv ut meddelande   Flytta meddelande (endast Anbytarvärd/Admin)  

Hej Håkan

Annica Svensdotter var född 1759-03-27 i Hagaberg, Björkö
Björkö C:2 (1750-1832) Bild 18 / sid 27

föräldrar Sven Johansson och Lisa Larsdotter

vigseln med Carl Isaksson 24/7 1791
Björkö C:2 (1750-1832) Bild 149 / sid 285

dottern Catrina f 23/5 1792
Björkö C:2 (1750-1832) Bild 49 / sid 85

Håkan...du har själv lagt in dessa uppgifter i Disbyt 2014. Vad är problemet?

(Meddelandet ändrat av Linnean 2016-01-19 19:37)
Till början på sidanFöregående meddelandeNästa meddelandeLängst ned på sidan Länk till detta meddelande

Håkan Schultz
(Hschulle)
Registrerad användare
Postat onsdagen 20 januari 2016 - 17:50  Ändra meddelande Radera meddelande Skriv ut meddelande   Flytta meddelande (endast Anbytarvärd/Admin)  

Problemet?

Jag undrade om någon visste när Annica Svensdotter dog och var?
Ang. hennes föräldrar så ville jag veta mer om dem. Födelsedata, fler barn dödsdatum om någon visste.

Sorry att jag skrev fel på hennes födelseförsamling....
Till början på sidanFöregående meddelandeNästa meddelandeLängst ned på sidan Länk till detta meddelande

Eva Lindström
(Kattslaven)
Registrerad användare
Postat söndagen 31 januari 2016 - 20:38  Ändra meddelande Radera meddelande Skriv ut meddelande   Flytta meddelande (endast Anbytarvärd/Admin)  

Hej!
Leif och Karl-Henrik, jag är tillbaka på min Catharina Jansdotter...
Jag undrar om ni tror att hon skulle kunna vara denna person - tvillingen Stina, född 19 okt 1771? Norra Solberga C:2 (1730-1800) Bild 111/sid 213Jag såg nämligen i Höreda AI:3 (1789-1808) Bild 73/sid 131 att det finns en Jaen Jaensson som också är född i Solberga, 1775, och fick för mig att det kanske kunde vara hennes bror? Denne Jaen får sedan ett nytt födelsedatum längre fram i hfl, 20/10 1772, och i (Norra) Solberga föds då en Jaen, son till bonden Jaen Jaensson i Lönås. När han får sitt barn Jonas Magnus 1803 (C:4 s 293) är en Catharina Jansdotter vittne - systern? I dödboken står ju att hennes föräldrar var hemmansbrukare och det skulle kunna ha varit på Lönås. Kan en Stina kalla sig Catharina?

Skriv ditt meddelande här
Write your message here
Meddelandetext:
Message text
Fetstil Kursiv Understruken Skapa en hyperlänk Infoga en clipart-bild Citera
ß Ü Å Ä Æ Ö Ø ü å ä æ ö ø ç

Användarnamn:
User name:
Information:
Du behöver ett användarkonto för att kunna skriva meddelanden här. Klicka här för mer information.
You need a user account to post messages here. Click here for more information.
Lösenord:
Password:
Alternativ: Aktivera HTML-kod i meddelanden
Gör om webadresser till klickbara länkar
Åtgärd: