Järeda Ämnen | Startsidan | 1d  3d  7d | Sök
Anbytarvärd | Användarkonto | Logga ut

Anbytarforum » Landskap » Småland » Socknar » Järeda « Föregående Nästa »

  Diskussion Senaste postare Poster Senaste post
Äldre inlägg (arkiv) till 2004-05-01Bo Persson30 2004-05-01 00:19
Äldre inlägg (arkiv) till 2004-09-22Birgitta Thunberg30 2004-09-22 21:29
Äldre inlägg (arkiv) till 2006-04-22Marianne Lindén30 2006-04-22 16:52
Äldre inlägg (arkiv) till 2007-04-17Calle Lindström30 2007-04-17 22:29
Äldre inlägg (arkiv) till 12 juni, 2008Elisabet Arvidsson30 2008-06-12 20:00
Äldre inlägg (arkiv) till 12 januari, 2010Bengt Östman30 2010-01-12 08:09
Äldre inlägg (arkiv) till 22 september, 2012Leif Lundkvist30 2012-09-22 00:59
Äldre inlägg (arkiv) till 25 september, 2014Bo Persson30 2014-09-25 21:20
Äldre inlägg (arkiv) till 26 oktober, 2015Bertil Malmberg30 2015-10-26 19:31
  ClosedNya ämnen kan inte läggas till på denna sida.      

Författare Meddelande
Till början på sidanFöregående meddelandeNästa meddelandeLängst ned på sidan Länk till detta meddelande

Anita Johansson Holmberg
(Caspersmatte)
Registrerad användare
Postat måndagen 23 november 2015 - 13:56  Ändra meddelande Radera meddelande Skriv ut meddelande   Flytta meddelande (endast Anbytarvärd/Admin)  

Hej,
Jag söker information om Johan Jonsson född 1739 i Stenberga (F-län). Han blev soldat och bytte namn till Johannes Ulfström. Jag har inte lyckats få fram mer på honom förutom att han gifte sig med Karin Larsdotter född 1722 i Järeda, Kalmar län Järeda C:1 sid 67, KAN INTE TYDA FÖDELSENOTISEN!!!, Karin dog i Tveta 26/6 1804, Tveta C:2 sid 250.

De fick bl a en son Magnus Jonsson Bogren född 2/5 1760 i Virserum C:2 sid 421. Han blev soldat och kyrkvaktmästare.
Giftemål med Kjerstin (Christin) Eriksdotter född 19/8 1756 i Bodal Yxnaberga, Stenberga C:2 sid 109. Har inte lyckats hitta deras vigsel i vare sig Tveta, Järeda eller Stenberga...

Magnus och Kjerstin/Christin fick bl a en son, Johannes, född 1785 i Stenberga, som tog namnet Bern. Han är min mfffmf....

Tacksam för all hjälp jag kan få, har f n svårt att ta mig vidare i släktforskardjungeln (som jag ar svårt förtjust i för att citera Leif GW Persson).

Med vänlig hälsning
Anita
Till början på sidanFöregående meddelandeNästa meddelandeLängst ned på sidan Länk till detta meddelande

Anita Johansson Holmberg
(Caspersmatte)
Registrerad användare
Postat lördagen 05 december 2015 - 00:07  Ändra meddelande Radera meddelande Skriv ut meddelande   Flytta meddelande (endast Anbytarvärd/Admin)  

Hej,
Jag gör ett nytt försök med att söka hälp med ovanståede person: Johan Jonsson född 1739 i Stenberga (F-län)
Han bytte sedermera namn till Johannes Ulfström.
För övrig info m v g se ovan.

Hoppas verkligen på litet hjälp, det skull gör mig så glad! Tack på Förhand

Med vänlig hälsning
Anita Johansson Holmberg
Till början på sidanFöregående meddelandeNästa meddelandeLängst ned på sidan Länk till detta meddelande

Jonatan Hilding
(J_hilding)
Registrerad användare
Postat lördagen 05 december 2015 - 23:55  Ändra meddelande Radera meddelande Skriv ut meddelande   Flytta meddelande (endast Anbytarvärd/Admin)  

Hej!
Gör ett försök att tyda Karins födelsenotis:

"(Karin) Soldaten Lars Pilanß och Margareta (?)-
dotterß barn i Ry(d) född den 11 December
och döpt d. 16 dito Vytnen der til är
(nästan sida)
Östen Dahlman, Anders Isachson, Jon Ehr(ik?)-
son, hustru Karin Månßdotter i Stiern-
berg, h. Ingeborg Isachsdotter i (?)..ßlida, piga
Ingrid Jonßdotter, piga Karin Larsdotter."

Hittar tyvärr inget mer jag heller. Verkar vara krångligt det här..
Till början på sidanFöregående meddelandeNästa meddelandeLängst ned på sidan Länk till detta meddelande

Bo Persson
(Lincopensis)
Föreningsmedlem
Postat söndagen 06 december 2015 - 12:39  Ändra meddelande Radera meddelande Skriv ut meddelande   Flytta meddelande (endast Anbytarvärd/Admin)  

Karin Larsdotters föräldrar är soldaten för Ryd Lars Månsson Tillands och Margareta Månsdotter.

”Soldaten Lars Tilanß och Margareta Månß-
dotterß barn i Ry födh den 11 Desembr
och döpt den 16 dito Wijtnen der til är
Östen Dahlman, Anderß Jsachson, Jon Ehrik-
son, Hustru Karin Månßdotter i Stiern-
berg, Hustru Jngeborg Jsachdoter i skierßlida piga
Jngred Jonß doter, piga Karin Larßdoter”
(Järeda C:1, s. 67f.)

Ytterligare barn, alla födda i Ryds soldattorp:
Annika, född 1718, dp 23/3
Daniel och Maria, födda 1720 30/9
Magnus, född 1724 15/10
Kerstin, född 1729 17/5
Margareta, född 1732 23/8
Jonas, född 1735 14/2

Trosskarlen Lars Månsson och Margareta Månsdotter i Skärslida vigdes andra gångdagen 1716 (7 maj) i Gårdveda sn.

Enligt 1718 års generalmönsterrulla för rote 73, Ryd i Järeda sn, av Aspelands kompani vid Kalmar regemente antogs den då 20-årige i Småland födde trossdrängen vid samma kompanis femte korpralskap Lars Månsson Tillands som soldat för roten den 15 februari 1717.

Enligt 1742 års generalmönsterrulla avled Lars Månsson Tillands 1741 30/10, under kommendering (han är inte införd i dödboken i Järeda).

Drängen Johan Jonsson från Hammarberg, Virserums sn, och pigan Karin Larsdotter i Torsebo, Tveta sn, vigdes 1758 26/12 i Virserums sn. Enligt mantalslängden för 1758 är Johan Jonsson då inskriven som reservkarl i Hammarberg, Eksebo ägor, och hans blivande hustru torde vara identisk med den piga Karin som enligt samma års mantalslängd tjänade hos prosten Segerstens änkefru (Christina Catharina Palmæra) i Torsebo.

Soldaten Tillands i Ryd moder Anna avled 1729 22/2.

Både Jon Månsson (omkr. 1693-1751) i Skärslida och hans hustru Ingeborg Isaksdotter (dopvittne i notisen ovan) är dopvittnen åt Lars Tillands barn, varför man kan misstänka att Margareta Månsdotter är syster till Jon Månsson, som bevisligen är son till bonden Måns Hemmingsson (omkr. 1640-1724) i Skärslida.

Magnus Johansson Bogren och Kerstin Eriksdotter vigdes 1782 1/9 i Stenberga sn.

(Meddelandet ändrat av Lincopensis 2015-12-06 23:40)
Till början på sidanFöregående meddelandeNästa meddelandeLängst ned på sidan Länk till detta meddelande

Anita Johansson Holmberg
(Caspersmatte)
Registrerad användare
Postat onsdagen 09 december 2015 - 12:34  Ändra meddelande Radera meddelande Skriv ut meddelande   Flytta meddelande (endast Anbytarvärd/Admin)  

Jonatan Hilding och Bo Persson!

Stort tack för hjälpen!
God Jul och Gott Nytt år önskar jag er.

Hälsningar
Anita
Till början på sidanFöregående meddelandeNästa meddelandeLängst ned på sidan Länk till detta meddelande

Bo Jadeberg
(Tiba)
Registrerad användare
Postat fredagen 11 december 2015 - 17:39  Ändra meddelande Radera meddelande Skriv ut meddelande   Flytta meddelande (endast Anbytarvärd/Admin)  

Till Mikael angående Anders Trogen han dör i Eksjö 1800 kan detta vara ett uppslag På Eksjö A1:2 bild 20 finns en Elisabet Trogen gift med Skomakaren Johan August Höjer. Elisabet född i Järeda 1759 kom 1794 ifrån Höreda.
Till början på sidanFöregående meddelandeNästa meddelandeLängst ned på sidan Länk till detta meddelande

Michael Erenius
(Micere)
Registrerad användare
Postat måndagen 14 december 2015 - 00:17  Ändra meddelande Radera meddelande Skriv ut meddelande   Flytta meddelande (endast Anbytarvärd/Admin)  

Tack Bo!

Ska följa upp detta!

Med vänlig hälsning
Michael
Till början på sidanFöregående meddelandeNästa meddelandeLängst ned på sidan Länk till detta meddelande

Michael Erenius
(Micere)
Registrerad användare
Postat fredagen 18 december 2015 - 10:04  Ändra meddelande Radera meddelande Skriv ut meddelande   Flytta meddelande (endast Anbytarvärd/Admin)  

Hej!

Den Elisabet som var gift med skomakaren Johan August Höjer bör vara den Lisken som föds den 20/10 1761 i Järeda (tvilling till Anders), Se Järeda C1 bild 104,som barn till Anders Trogen och Brita Nilsdotter. Födelsedatumet måste alltså vara felaktigt återgivet i Eksjö A1:2 bild 20.

Med vänlig hälsning
Michael
Till början på sidanFöregående meddelandeNästa meddelandeLängst ned på sidan Länk till detta meddelande

Bo Jadeberg
(Tiba)
Registrerad användare
Postat måndagen 21 december 2015 - 18:51  Ändra meddelande Radera meddelande Skriv ut meddelande   Flytta meddelande (endast Anbytarvärd/Admin)  

Hej Mickael. Det låter troligt,jag kopplade inte med Lisken då namn och födelsetal inte stämde överens. Har inte hittat henne tidigare. Jag har själv i min tavla Anders Trogen. En undran var kommer fadersnamnet Månson in har inte hittat det nämnt i någon hfl.MVH BJ
Till början på sidanFöregående meddelandeNästa meddelandeLängst ned på sidan Länk till detta meddelande

Michael Erenius
(Micere)
Registrerad användare
Postat tisdagen 22 december 2015 - 17:43  Ändra meddelande Radera meddelande Skriv ut meddelande   Flytta meddelande (endast Anbytarvärd/Admin)  

Hej Bo!

Vid min fråga i juni hade jag hittat en uppgift på nätet om Anders Trogen under Bygdeband, Hultsfreds hembygdsförening. Där anges patronymikon via Månsson samt uppgift om hans soldatliv. Däremot hittade jag inte vid det tillfället någon referens till uppgiften. Efter min fråga i juni är jag mer tveksam till denna uppgift och har inte heller själv hittat det angivet någonstans i kyrkböckerna. En möjlighet är att det kanske står i någon soldatrulla, men så långt har jag inte kommit. Eventuellt kanske man kan kontakta hembygdsföreningen för att få en uppgift om varifrån Månsson kommer.

Med vänlig hälsning

Michael
Till början på sidanFöregående meddelandeNästa meddelandeLängst ned på sidan Länk till detta meddelande

Bo Jadeberg
(Tiba)
Registrerad användare
Postat onsdagen 06 januari 2016 - 13:34  Ändra meddelande Radera meddelande Skriv ut meddelande   Flytta meddelande (endast Anbytarvärd/Admin)  

Hej Mikael. Har kollat på Bygdeband Hultfreds hembygdsförening och där står det tydligt Månson som fadersnamn, en annan sak som förbryllar är att Anders var fånge i Denim 1759 -62 men barnen Anders och Lisken föds 1761 inte troligt att han fick permission för att äka hem och tillverka några barn. Har även kollat om någon Anders föds 1723 i de olika socknar som nämns i Virserum finns en född i Triabo men också en Anders i Järeda i Fröreda. I Näshult har jag inte hittat någon detta året. Fortfarande mycket som är olöst. Ska kolla mönsterrullar för Kalmar Reg och se om det finns något där löser frågan.Med vänlig hälsning BJ
Till början på sidanFöregående meddelandeNästa meddelandeLängst ned på sidan Länk till detta meddelande

Michael Erenius
(Micere)
Registrerad användare
Postat onsdagen 06 januari 2016 - 14:11  Ändra meddelande Radera meddelande Skriv ut meddelande   Flytta meddelande (endast Anbytarvärd/Admin)  

Hej Bo!

Jag håller verkligen med om att det finns ett antal frågetecken kring Anders "Månsson" Trogen. Var kommer "Månsson" ifrån? Uppgiften om fångenskapen? I texten på Bygdeband står 1759 och 1762. Ska det tolkas som du gör dvs som en fångenskap som varade mellan dessa år eller att han var fången vid två separata tillfällen?
Kan det vara så att årtalen inte stämmer? Då jag försökt titta närmare på Pommerska kriget så är det inte helt lätt att följa de olika regementenas rörelser. Jag har dock hittat en uppgift om att besättningen i Demmin fick kapitulera den 31/12 1757. Staden ska sedan ha återtagits hösten 1758 av svenskarna men återerövras av preussarna senvåren 1759. Kan det vara så att han var tillfångatagen 1757 0ch 1759? Det skulle i så fall passa bättre ihop med barnens födelseår! Jag vet inte om man kan komma över en mer detaljerad historik över Kalmar regemente för att få bättre koll på när han eventuellt kan ha varit fången - detta tillsammans med mönsterrullorna skulle kanske kunna ge svaret. Jag hittade inte heller någon Anders i Näshult, men Anders i Järed verkar intressant som hypotes!
Med vänlig hälsning
Michael
Till början på sidanFöregående meddelandeNästa meddelandeLängst ned på sidan Länk till detta meddelande

Bo Persson
(Lincopensis)
Föreningsmedlem
Postat torsdagen 07 januari 2016 - 11:25  Ändra meddelande Radera meddelande Skriv ut meddelande   Flytta meddelande (endast Anbytarvärd/Admin)  

Anders Månsson Trogen antogs 1743 10/3 som soldat för rote nr 74, Slättemossa, vid Aspelands kompani, Kalmar regemente. Hans ålder vid generalmönstringen 1744 20/10 var 19½ år. Han var sedan i tjänst till 1783 12/6, då han fick avsked med underhåll. 1765 15/5 befordrades han till korpral. Han var fången i Demmin, men kom senare lös ur fångenskapen och var närvarande vid mönstring 1761 2/10 i Karlskrona för överskeppning till Pommern och vid mönstring 31/10 samma år i Stralsund.

Patronymikonet är alltså angivet i generalmönsterrullorna. Det är ju alltid bra att kontrollera tillgängliga källor innan man konstruerar hypoteser. Åldersangivelserna i rullorna pekar på en födelsetid februari-april 1724. Om han var född vid denna tid i Näshult går ju inte att kontrollera, eftersom det lägg i Näshult C:2 som innehöll födda från januari 1723 till slutet av maj 1727 har gått förlorat.
Till början på sidanFöregående meddelandeNästa meddelandeLängst ned på sidan Länk till detta meddelande

Michael Erenius
(Micere)
Registrerad användare
Postat torsdagen 07 januari 2016 - 12:22  Ändra meddelande Radera meddelande Skriv ut meddelande   Flytta meddelande (endast Anbytarvärd/Admin)  

Tack Bo för ditt klargörande av källan till patronymikon! Då jag i juni inte hade tillgång abonnemang med generalmönsterrullor med mera så fick jag stanna upp utredningen och lägga den på is för framtida nya försök.Jag konstaterade också att det saknades ett antal år i Näshult då, men är alltid villig att pröva andra möjligheter mot källorna. Faderskapet är ju en sak och kanske kommer man inte längre här, personligen är jag mer intresserad av att få tag på källor som behandlar regementets rörelser, fångenskap, etc under det pommerska kriget för att få en bättre bild av Anders Månsson Trogens liv och leverne.
Med vänlig hälsning
Michael Erenius
Till början på sidanFöregående meddelandeNästa meddelandeLängst ned på sidan Länk till detta meddelande

Bo Jadeberg
(Tiba)
Registrerad användare
Postat onsdagen 13 januari 2016 - 18:40  Ändra meddelande Radera meddelande Skriv ut meddelande   Flytta meddelande (endast Anbytarvärd/Admin)  

Hej Mikael. Har kanske hittat en lösning på Anders Trogen har uppges vara född i Näshult och där har jag hittat en tänkbar kandidat.På AI:3 sida 41 längs upp i vänstra hörnet finns på Haddarps soldattorp en Måns Trogen och hustru Sara och en som jag får det till en son Johan Anders tyvärr inga födelseår. Kan detta vara något ska söka vidare och ev få fram födelseår. Hälsningar BJ
Till början på sidanFöregående meddelandeNästa meddelandeLängst ned på sidan Länk till detta meddelande

Michael Erenius
(Micere)
Registrerad användare
Postat onsdagen 13 januari 2016 - 22:45  Ändra meddelande Radera meddelande Skriv ut meddelande   Flytta meddelande (endast Anbytarvärd/Admin)  

Hej Bo!
Kan givetvis vara intressant att titta vidare på! Men som Bo påpekar så saknas med stor sannolikhet själva noteringen i födelseboken då de troligtvis aktuella sidorna för en födelsenotis saknas. Får se om vi kan följa denne Johan Anders och kanske åtminstone utesluta att han dör i unga år! Fortsättning följer.

Hälsningar
Michael
Till början på sidanFöregående meddelandeNästa meddelandeLängst ned på sidan Länk till detta meddelande

Bo Jadeberg
(Tiba)
Registrerad användare
Postat torsdagen 14 januari 2016 - 15:00  Ändra meddelande Radera meddelande Skriv ut meddelande   Flytta meddelande (endast Anbytarvärd/Admin)  

Enligt dödsboken för Näshult så dör Måns Trogen 28 mars 1736 då 45 år gammal bör då vara född 1691. Ett litet fel smög sig in var Måns bodde ska vara Serarps Soldattorp. Anders är struken på A1:3 bild 59 men ingen hänvisning vart han flyttade. Vi lär nog inte komma längre då vi inte har verifikation från fb. Lägger detta till handlingarna för tillfället. Hälsningar BJ
Till början på sidanFöregående meddelandeNästa meddelandeLängst ned på sidan Länk till detta meddelande

Michael Erenius
(Micere)
Registrerad användare
Postat torsdagen 14 januari 2016 - 19:47  Ändra meddelande Radera meddelande Skriv ut meddelande   Flytta meddelande (endast Anbytarvärd/Admin)  

Hej Bo!

Vad mycket du hunnit leta fram! Ja du har nog rätt att vi kanske inte kommer längre just nu. Får se om vi kan spåra honom vidare sedan!
Hälsningar
Michael
Till början på sidanFöregående meddelandeNästa meddelandeLängst ned på sidan Länk till detta meddelande

Bo Persson
(Lincopensis)
Föreningsmedlem
Postat torsdagen 14 januari 2016 - 23:51  Ändra meddelande Radera meddelande Skriv ut meddelande   Flytta meddelande (endast Anbytarvärd/Admin)  

Måns Andersson Trogen förefaller vara en lämplig kandidat som far till Anders Månsson Trogen.

Ur generalmönsterrullorna för Östra härads kompani åren 1712-1733 kan en hel del upplysningar hämtas om Måns Andersson Trogen. Han gick senast 1712 ut som trossdräng för andra korpralskapet men blev redan 1713 8/12 antagen som soldat för rote 49, Nyanäs, Åseda sn, från vilken han 1718 transporterades till rote 81, Haddarp, Näshults sn (i rullan står felaktigt att han transporterades från korpralsroten nr 24). Han var sedan kvar i tjänst för Haddarp till generalmönstringen 1733 13/6, då han fick avsked med följande motivering: "karlen brutit högra benet af, deßutan stundom hufwudswag". Åldern i GMR anges 1716 till 21 år, 1718 23 år (är då noterad som gift) och 1728 33 år.

Under tiden i Åseda föds tre barn till Måns Trogen och hans hustru Sara Håkansdotter:
1717 9/8 Brita; 1719 24/10 Håkan; 1721 17/10 Anders, alla födda i Ösjöbol. Eftersom han bor kvar i Ösjöbol ända till 1721 och dessutom under Åseda-tiden är soldat för Nyanäs, vars soldattorp han inte bebor, kan han eller hustrun ha sitt ursprung i Ösjöbol.

Noteringen i Näshult A I:3, överst på s. 40, lyder:
"Hadarps soldatetorp
Måns Trogen
H. Sara
songen Anders Månsson"

Måns och hustrun återfinns senare i Oxatorp, där Måns avled 1736 (bg 28/3): Näshult A I:3, s. 64. Med tanke på att han var i tjänst redan 1712, är förmodligen åldersuppgiften i begravningslängden riktigare än den i GMR. En invändning mot att Måns är far till Anders Månsson Trogen skulle kunna vara att ingen av Anders döttrar fick namnet Sara; däremot var namnet Elisabet så viktigt, att då den Elisabet som föddes 1747 dog, fick ytterligare en dotter samma namn. Namnet kan dock vara mormoderns.
Till början på sidanFöregående meddelandeNästa meddelandeLängst ned på sidan Länk till detta meddelande

Marianne Lindén
(Malina)
Registrerad användare
Postat fredagen 15 januari 2016 - 06:51  Ändra meddelande Radera meddelande Skriv ut meddelande   Flytta meddelande (endast Anbytarvärd/Admin)  

Hej
Den Magnus Trogen som dör i Vena CI:4 sid 435 är han son till Anders som nämns ovan eller förvillar soldatnamnet?
Till början på sidanFöregående meddelandeNästa meddelandeLängst ned på sidan Länk till detta meddelande

Bo Persson
(Lincopensis)
Föreningsmedlem
Postat fredagen 15 januari 2016 - 10:46  Ändra meddelande Radera meddelande Skriv ut meddelande   Flytta meddelande (endast Anbytarvärd/Admin)  

Magnus Trogen (1745-1821) är Anders Trogens äldste son. Föräldrarna är korrekt namngivna i dödboken, Vena C I:4, s. 434.
Till början på sidanFöregående meddelandeNästa meddelandeLängst ned på sidan Länk till detta meddelande

Bo Jadeberg
(Tiba)
Registrerad användare
Postat fredagen 15 januari 2016 - 18:50  Ändra meddelande Radera meddelande Skriv ut meddelande   Flytta meddelande (endast Anbytarvärd/Admin)  

Tack Bo för all hjälp med Anders Trogen överraskande att vi hamnade i Åseda.
Till början på sidanFöregående meddelandeNästa meddelandeLängst ned på sidan Länk till detta meddelande

Michael Erenius
(Micere)
Registrerad användare
Postat fredagen 15 januari 2016 - 19:40  Ändra meddelande Radera meddelande Skriv ut meddelande   Flytta meddelande (endast Anbytarvärd/Admin)  

Instämmer! Återigen ett stort tack Bo för din, som alltid, ovärderliga hjälp!
/Michael

Skriv ditt meddelande här
Write your message here
Meddelandetext:
Message text
Fetstil Kursiv Understruken Skapa en hyperlänk Infoga en clipart-bild Citera
ß Ü Å Ä Æ Ö Ø ü å ä æ ö ø ç

Användarnamn:
User name:
Information:
Du behöver ett användarkonto för att kunna skriva meddelanden här. Klicka här för mer information.
You need a user account to post messages here. Click here for more information.
Lösenord:
Password:
Alternativ: Aktivera HTML-kod i meddelanden
Gör om webadresser till klickbara länkar
Åtgärd: