Äldre inlägg (arkiv) till 2005-11-04... Ämnen | Startsidan | 1d  3d  7d | Sök
Anbytarvärd | Användarkonto | Logga ut

Anbytarforum » Släktnamn » Övriga släkter - R » Roman » Äldre inlägg (arkiv) till 2005-11-04 « Föregående Nästa »

Författare Meddelande
Till början på sidanFöregående meddelandeNästa meddelandeLängst ned på sidan Länk till detta meddelande

Jan Jutefors
Postat torsdagen 15 januari 2004 - 01:36  Ändra meddelande Radera meddelande Skriv ut meddelande   Flytta meddelande (endast Anbytarvärd/Admin)  

Katy,

De hommer inte direkt från Vretblad utan från Ingmar Bengtssons bok "J.H. Roman och hans instrumentalmusik".
Han nämner bara att Raumannus hade beteckningen "Fenno" och var född i Raumo ca 1570.
Han säger också att det har ofta helt felaktigt har framhållita att Roman skulle vara av finländsk härkomst.
Bengtsson nämner detta i en fotnot, därför att han finner ingen anledning att ta upp ämnet i den boken utan hänvisar till Vretblad. Han håller dock inte med Vretblad, för han tycker att kedjan inte håller mellan Raumannus son och Romans fader. "Flera av länkarna är för svaga" som han uttrycker det.
Det står också att Vretblad stödjer sig på A. M. Sahlstedt: Äreminne ötwer hofintendenten, Kongl capellmästaren..., Sthlm 1767.
Till början på sidanFöregående meddelandeNästa meddelandeLängst ned på sidan Länk till detta meddelande

Björn Thunberg
Postat fredagen 23 januari 2004 - 08:28  Ändra meddelande Radera meddelande Skriv ut meddelande   Flytta meddelande (endast Anbytarvärd/Admin)  

Jag har en Roman född i Grythyttan se efterlysning där. Kan någon hjälpa mig hans ursprung.

Mvh.
Björn
Till början på sidanFöregående meddelandeNästa meddelandeLängst ned på sidan Länk till detta meddelande

FIlip Thorstensson
Postat fredagen 27 februari 2004 - 11:06  Ändra meddelande Radera meddelande Skriv ut meddelande   Flytta meddelande (endast Anbytarvärd/Admin)  

Kjell. Du skriver ovan att person nr. 6 Per Roman Född: 1630 Död: 1682. Hur kan han ha fått följande barn när han dog 1682. Juliana och Simon Gustaf föddes efter hans död.

6.3 Juliana Stierncrantz. Född 1683.
6.4 Simon Gustaf Stierncrantz. Född 1684.
Till början på sidanFöregående meddelandeNästa meddelandeLängst ned på sidan Länk till detta meddelande

Elsie Olson
Postat måndagen 22 mars 2004 - 20:18  Ändra meddelande Radera meddelande Skriv ut meddelande   Flytta meddelande (endast Anbytarvärd/Admin)  

Jag fyller på med lite mer uppgifter om Arvid Pedersson (Persson) Roman, f. 1587, d. 1655-04-25

Arvid Pedersson Roman var född i Nya Lödöse. Han var landsbokhållare för Närke, Värmland och Nora bergslag. Konf. 1642. Vid grundandet av Kristinehamn spelade han och brodern Oluf Pedersson Roman (som blev stadens förste borgmästare) en stor roll. Arvid Pedersson Roman var ägare till Vänersvik (Gustavsvik), Ulfsjö m.fl. gårdar i Varnum och Ölme. Begravd i pergolan i Kristinehamns gamla kyrka. ”Frukta Gud och hav honom kär, så sker Dig lycka ehu Du är”. Med dessa ord slutar den anteckning ”Arvid Ped:s” skrev på första sidan i den kyrkbok som han förärade den nya stadens kyrka den 1 september 1644.

Arvid Pedersson använde inte alltid Roman namnet. Det saknas t.ex. i det köp-och fastebrev, skrivet på pergament, som uppsattes då Arvid Pedersson till Vik och Peter Flygge från Filipstad tillsammans med Borgmästaren Sven Bengtsson i Karlstad inköpte Ackkärns och Matlangs Hammare 1629. Brevet förvaras på Lundsberg i Lungsund.
A Pedersson-Roman var kronans och konungens bokhållare och dessutom en stor jordägare. Han ägde som nämnts Gustavsvik. Dessförinnan ägde han Ulfsjö i Ölme, en gård som fram till våra dagar är i Roman- och Råbockättlingarnas uppdelade ägo. Under A. Pederssons tid blev Ulfsjö troligen fideikomissegendom. Efterhand blev han ägare till betydande egendomar i trakten, vilka som det heter i drottning Kristinas konfirmation (förläning) den 10 mars 1648 fick besitta under frälses frihet. I förläningen uppräknas Ulfsjö, Vik, Motorp, Fallet, Uddeby, Kroksvik, Olserud, Taberg och Vålön. I mycket hög grad ägde A. Pedersson Roman regeringens förtroende, vilket bevisas av de förläningar han fick mottaga.

Arvid Pedersson Romans föräldrar var:

Peder Arvidsson Roman, f. 1555, d. obekant
g.m.
Maja Britta Haraldsdotter, f. 1570, d. obekant

Peder Arvidsson Roman var född i Nya Lödöse, Göteborg. Han var krigskommisarie och lagläsare i Värmland. Senare blev han borgmästare i Göteborg. Omnämnd bl.a. i protokoll 12/10 1605.

Hustrun Maja Brita Haralsdotters föräldrar var:

Harald Bengtsson Vånga, f. obekant, d. obekant
g.m.
Ragnhild Andersdotter, f. obekant, d. bekant

Bengtsson var sekreterare på Älfsborgs fästning. Makarna levde i början av 1500-talet. Harald Bengtsson tillhörde den s.k. Vångasläkten som härstammar från Västergötland. Från denna släkt har utgått ett flertal präst och ämbetsmannasläkter i Västergötland och Värmland

De hade även sonen: Anders Haraldsson Appelbom, krigskommisarie, adlad och antog namnet Appelbom.

Ovanstående utdrag kommer från Olof Mårgårds släktkrönika ”En Ölmesläkts historia – Om Råbocksläkten, dess ursprung och förgreningar” utgiven 1992 (QM-MEDIA, Mariestad)
Det finns också mycket information om Roman och Råbocks släkterna i ”Kristinehamns Historia” av Axel Em. Löf” och ”Ölme historia” av Lars Lämgren

Mvh,

Elsie Olson
Till början på sidanFöregående meddelandeNästa meddelandeLängst ned på sidan Länk till detta meddelande

Kjell Croné (Kjellc)
Postat tisdagen 23 mars 2004 - 10:39  Ändra meddelande Radera meddelande Skriv ut meddelande   Flytta meddelande (endast Anbytarvärd/Admin)  

Filip, jag såg inte din fråga förrän nu.
Uppgifterna kommer olika källor, bl.a. Elgenstierna och Fryxell. Något är uppenbarligen fel, men jag vet inte vad. Jag återkommer om jag hittar bättre uppgifter.

Mvh, Kjell
Till början på sidanFöregående meddelandeNästa meddelandeLängst ned på sidan Länk till detta meddelande

Elsie Olson
Postat tisdagen 23 mars 2004 - 11:50  Ändra meddelande Radera meddelande Skriv ut meddelande   Flytta meddelande (endast Anbytarvärd/Admin)  

I "Olof Mårgårds släktkrönika" står följande ang. kopplingen mellan Fröding-Romansläkten (men huruvida detta stämmer eller inte, det kan jag inte uttala mig om.)

"Värmlandsdiktaren Gustaf Fröding hade djupa släktband med Romansläkten i Ulfsjö:

Frödings släkt:

Elisabet Kolthoff, 1675-1758, g.m. kyrkoherden Magnus Silvius (död 1723)

Barn: Maria Silvia, 1709-1774, g.m. Kristoffer Hambn

Kristina Elisabet Roman, 1740-1814. Gift med en son till Kristoffer Hambn och 1767 omgift med rådman Gustaf Forsell. Kristina tillhörde Romansläkten i Ulfsjö, Ölme

Barn: Anna Gustava Forsell, 1770-1821, g.m. konstmästaren Bengt Brunsell, 1758-1821

Barn: Kristina Gustava Brunsell, 1800-1872, g.m. brukspatron Jan Fröding på Alster, 1771-1858

Barn: Gustav Ferdinand Fröding, 1825-18881, g.m. Anna Emilia Agard, 1827-1887

Barn: Gustaf Fröding, 1860-1911"

Mvh
Elsie Olson
Till början på sidanFöregående meddelandeNästa meddelandeLängst ned på sidan Länk till detta meddelande

Fredrik Samuelson
Postat fredagen 25 juni 2004 - 16:12  Ändra meddelande Radera meddelande Skriv ut meddelande   Flytta meddelande (endast Anbytarvärd/Admin)  

Kjell!

Avskriften från "Värmlands släktbok" som du lade ut under Värmland - Allmänt verkar mycket intressant. Just det som står om släkten Roman.

Vad vet du mer om Börje Pedersson (Persson) Roman, född 1591 och politisk borgmästare i Stockholm. Gift med Nyman, sonen Lars Roman var president i Marstrand och senare även hovråd... hos vem?

Mvh,

Fredrik
Till början på sidanFöregående meddelandeNästa meddelandeLängst ned på sidan Länk till detta meddelande

Janne Lundell
Postat lördagen 26 juni 2004 - 12:45  Ändra meddelande Radera meddelande Skriv ut meddelande   Flytta meddelande (endast Anbytarvärd/Admin)  

Christian Gustaf Roman, född 1709.08.26 i Örebro,
son till faktorn vid Gevärsfaktoriet Gustaf Roman, 1675 – 1751 och Brita Perman, 1684-1712.
Död 1769 i Säter

Gustaf Roman, son till Jöns Arvidsson Roman som var mantalskommisarie i Värmland.
Gift 2a ggn m Maria Noring, son Gustaf Matthias;
3e ggn m Christina Björling, 1693-1751. Son Olof, 1724 – 89, brukspatron o rådman i Säter.

Christian Gustaf Roman, föregångare inom pedagogiken men också kontroversiell, var skollärare i Säter och finns omskriven av Henrik Caspari i en liten skrift: Hatad i livet - bortglömd i döden. 1981
Till början på sidanFöregående meddelandeNästa meddelandeLängst ned på sidan Länk till detta meddelande

Kjell Croné (Kjellc)
Postat tisdagen 27 juli 2004 - 08:16  Ändra meddelande Radera meddelande Skriv ut meddelande   Flytta meddelande (endast Anbytarvärd/Admin)  

Fredrik, jag såg din fråga först nu. I Fryxells värmländska släktbok står det så här:

Börje Pedersson Roman, son av krigskommissarien och underlagmannen i Värmland Pehr Arvidsson och Brita Haraldsdotter, född 1591. Blev politie borgmästare uti Stockholm, död 1665.
G.m. Helena Nyman, dotter av slottsfogden i Nyköping Lars Nyman och Brita Helsing, f 1607, död 1680.
Hade med henne 24 barn, varav 19 kommit till dop och kristendom.

Barn:
Lars Roman f 1624, lärd och berest man, president i Marstrand, sedan hovråd hos hertig Johan Aldolph. G.m. Elisabet Telning.
Brigitta Roman, g.m. Eric Nordén, prost och kyrkoherde i Kumla i Nerike.
Anna Roman, g. 1 m. Daniel Andreae Hempe, borgmästare i Västerås, 2 m. Anders Wallenius, prost i Mora i Öster Dalarne i hans 2a gifte.
Maria Roman, g. 1 m. Bertil Wallerian, räntmästare i Norven, 2 m. Olof Bratt, prost i Skyllerstad i Nerike, sedan i Vasa i Österbotten.
Börje Roman, kapten i Tyskland. G.m. Elisabet von Wetter.
Peter Roman, kapten vid Dragonerna. G.m. Sigrid Filas Olofsdotter.
Helena Roman, G. 1 m. Hans Dyk, kamrerare hos greve Axel Oxenstjerna, 2 m. Nils Calander, pastor i Lerbäck.
Catharina Roman. G. 1 m. Henrik Windros, slottsbokhållare i Upsala, 2 m. Johan Elving i Balingstad.
Arvid Roman, tullnär vid sjötullen i Stockholm. G.m. Catharina Gravia.
Elisabeth Roman f 1649 d 1726. G 1676 m. Lars Norrman, theol. professor i Upsala, sedan biskop i Göteborg, d 1702.

Mvh, Kjell
Till början på sidanFöregående meddelandeNästa meddelandeLängst ned på sidan Länk till detta meddelande

Fredrik Samuelson
Postat tisdagen 27 juli 2004 - 19:54  Ändra meddelande Radera meddelande Skriv ut meddelande   Flytta meddelande (endast Anbytarvärd/Admin)  

Kjell!
tack så mycket.
Till början på sidanFöregående meddelandeNästa meddelandeLängst ned på sidan Länk till detta meddelande

Gurli Gustafsson
Postat måndagen 13 september 2004 - 00:21  Ändra meddelande Radera meddelande Skriv ut meddelande   Flytta meddelande (endast Anbytarvärd/Admin)  

Hej Elsie
Läste dina svar angående familjen Roman,det var länge sedan, men hoppas du ser det här.
Det jag önskar veta är vilka Kristina Elisabet Romans f,1740-1814 föräldrar är, kan ej finna det själv.
Tackar på förhand
Till början på sidanFöregående meddelandeNästa meddelandeLängst ned på sidan Länk till detta meddelande

Niklas Bodin
Postat måndagen 18 april 2005 - 15:54  Ändra meddelande Radera meddelande Skriv ut meddelande   Flytta meddelande (endast Anbytarvärd/Admin)  

Har ett litet dilemma rörande Arvid Pedersson Romans dotter Elisabeth Roman (1627-77).

Har funnit att hon var gift med Henrik Kolthoff (död 1661) borgmästare i Karlstad. Har antecknat denna Elisabeth som mor till Herman Henriksson Kolthoff (1643-1696)- även han borgmästare i Karlstad.

Sedan ser jag i Geijers släktkrönika att det inte är Elisabeth som är mor till Herman utan att modern hette Christina Lideman.

Vilken är den rätta modern?
Till början på sidanFöregående meddelandeNästa meddelandeLängst ned på sidan Länk till detta meddelande

Sven-Ove Brattström (Brattis)
Postat måndagen 18 april 2005 - 21:43  Ändra meddelande Radera meddelande Skriv ut meddelande   Flytta meddelande (endast Anbytarvärd/Admin)  

Det var Christina Lideman. Kolthoff gifte sig 1647 med Elisabeth Roman. Om du tittar på Nils Ferlins antavla i Rötter finns en del info där. Informationen om Henrik Kolthoffs giftermål är meddelad av Håkan Skogsjö.
Till början på sidanFöregående meddelandeNästa meddelandeLängst ned på sidan Länk till detta meddelande

Niklas Bodin
Postat tisdagen 19 april 2005 - 00:02  Ändra meddelande Radera meddelande Skriv ut meddelande   Flytta meddelande (endast Anbytarvärd/Admin)  

Tack! Har nu justerat mina anteckningar.
Till början på sidanFöregående meddelandeNästa meddelandeLängst ned på sidan Länk till detta meddelande

Anita S
Postat söndagen 04 september 2005 - 18:49  Ändra meddelande Radera meddelande Skriv ut meddelande   Flytta meddelande (endast Anbytarvärd/Admin)  

Vet inte om dom här har med era Roman att göra men jag hoppas att någon får nytta av det.


Annika Schröder, f. 1666 23/11, d. 1748 20/4 ; Gift 1694 med Christian Roman, f. 1659, d. 1719, lantmätare och mantalskommisarie.

Barn: [11,16,43,46]

1. Katarina Maria Roman, f. 1695, d. ; Gift 1718 med ordinarie lantmätaren Lorentz Gillberg, f. 1685 i Värmland, d. på Holma i Ölme härad 1761. En son Johan Lorentz, f. 1726 på Västervik Varnums socken, Värmlands län. D. 1793. gift.
2. Johan Gustaf Roman, f. 1700 24/2, d. 1768. stud. 1715. Mantalskommisarie. Ogift.
3. Henric Gilius Roman f. d. ; Gift 1732 med Brita Maria Uggla.

Mvh Anita
Till början på sidanFöregående meddelandeNästa meddelandeLängst ned på sidan Länk till detta meddelande

Kjell Croné (Kjellc)
Postat måndagen 05 september 2005 - 10:09  Ändra meddelande Radera meddelande Skriv ut meddelande   Flytta meddelande (endast Anbytarvärd/Admin)  

Christian (Christiern) Roman föddes 1659-04-04 i Filipstad, Värmland (Family Search).
Föräldrar: Jöns Arvidsson Roman och Sigrid Silfverax.
Jag uppgifter om ytterligare ett barn,
Sigrid Greta Roman, född 1697-05-13 i Ölme, Värmland och död 1737-02-18 i By, Värmland. Gift med Johan Kilbom, Pastor i By.

Mvh, Kjell
Till början på sidanFöregående meddelandeNästa meddelandeLängst ned på sidan Länk till detta meddelande

Ove Renger (Overenger)
Postat torsdagen 29 september 2005 - 09:08  Ändra meddelande Radera meddelande Skriv ut meddelande   Flytta meddelande (endast Anbytarvärd/Admin)  

Hej!
Jag har en Arvid Persson Roman *1587 i Nylöse (O) Död 1655 i Varnum (S)med tre barn Elisabet, Maria och Anna. Kan Jöns vara ett syskon?

Jag har också en Annika Georgsdotter Schröder *1662-1665 gift med Johan Nilsson *1650. Kanske ytterligare ett gifte?
Mdbh, Ove!
Till början på sidanFöregående meddelandeNästa meddelandeLängst ned på sidan Länk till detta meddelande

Dag Bremberg (Bremberg)
Postat torsdagen 29 september 2005 - 22:32  Ändra meddelande Radera meddelande Skriv ut meddelande   Flytta meddelande (endast Anbytarvärd/Admin)  

Ove! Den Jöns (f 1629) som Kjell nämner är son t den Arvid som du nämner (f 1587).
Som barn t Arvid har jag också noterat Elisabet och Anna, däremot ingen Maria. Vad finns det för uppgifter om henne?
Schröder känner jag inte närmare, men det är uppenbarligen två olika personer som nämnts här.
mvh/Dag
Till början på sidanFöregående meddelandeNästa meddelandeLängst ned på sidan Länk till detta meddelande

Ove Renger (Overenger)
Postat torsdagen 29 september 2005 - 23:46  Ändra meddelande Radera meddelande Skriv ut meddelande   Flytta meddelande (endast Anbytarvärd/Admin)  

Hej Dag!
Tack för Din bekräftelse! Här kommer Maria!

Tabell 1
Maria Roman (1:46467). Född mellan 1631 och 1632 (Peter Funke). Död 1681 i Stockholm (A) (Peter Funke).
Gift 1653-09-25 (Peter Funke) med Sveno Benedicti Elfdalius Camoenius (1:41772). Född 1588 (Peter Funke). Död 1666-08-26 i Karlstad (S) (Peter Funke).
Barn:
Sara Elfdalia (1:46492). Född 1654 i Karlstad (S) (Peter Arnstberg). Död 1689 i Stockholm (A) (Peter Arnstberg). Se tabell 2, s .
Sven Elfdalius Caménhielm (1:46493). Född 1658 i Karlstad (S) (Peter Arnstberg).
Tabell 2 (generation 1)
(Från Tabell 1, s )
Sara Elfdalia (1:46492). Född 1654 i Karlstad (S) (Peter Arnstberg). Död 1689 i Stockholm (A) (Peter Arnstberg).
Gift med Abraham Brynolphi Hesselgren (1:46500). Född 16... Död 1679 i Stockholm (A) (Peter Arnstberg).
Till början på sidanFöregående meddelandeNästa meddelandeLängst ned på sidan Länk till detta meddelande

Göran Löfstedt
Postat onsdagen 02 november 2005 - 17:30  Ändra meddelande Radera meddelande Skriv ut meddelande   Flytta meddelande (endast Anbytarvärd/Admin)  

Hej
Jag har uppgifter (från anbytarforum) att Anna Arvidsdotter Roman 1624-1693 var gift två ggr. Med Borgmästaren i K-hmn. Gustaf Ekebom 1624-1682 och med Brukspatron Gustav Månsson Ekebom 1617-1682. Detta verkar underligt, kan någon hjälpa mig att reda ut ? Är det samma person, men med felaktigt födelsedatum på någon av uppgifterna ?

Mvh Göran
Till början på sidanFöregående meddelandeNästa meddelandeLängst ned på sidan Länk till detta meddelande

Per Göthe
Postat onsdagen 02 november 2005 - 22:32  Ändra meddelande Radera meddelande Skriv ut meddelande   Flytta meddelande (endast Anbytarvärd/Admin)  

Det verkar vara samma person.

MVH Per
Till början på sidanFöregående meddelandeNästa meddelandeLängst ned på sidan Länk till detta meddelande

Per Lundgren (Prlun)
Postat torsdagen 03 november 2005 - 18:34  Ändra meddelande Radera meddelande Skriv ut meddelande   Flytta meddelande (endast Anbytarvärd/Admin)  

Göran!

Per Göthe är på rätt spår. Enligt min forskning så var Gustaf Månsson Ekebom brukspatron på Lundsbergs bruk, Lungsund ochjustitieborgmästare i Kristinehamn 1651-1682 samt borgerlig borgmästare 1661-1664. Hans far var Måns Ersson Ekebom född omr 1590, död 1642 och var stadsfogde i Karlstad och fogde över Västersysslet.

mvh

Per L
Till början på sidanFöregående meddelandeNästa meddelandeLängst ned på sidan Länk till detta meddelande

Ralf Palmgren
Postat torsdagen 03 november 2005 - 20:25  Ändra meddelande Radera meddelande Skriv ut meddelande   Flytta meddelande (endast Anbytarvärd/Admin)  

Så innebär det då att den Clara Ekebom (f. 1653, d. 1728) som var gift med Göran Camitz egentligen var dotter av borgmästaren i Kristinehamn 1661-1664 Gustaf Månsson Ekebom (f. 1624, d. 1682) och dennes hustru Anna Arvidsdotter Roman (f. 1624, d. 1693)? Samt sondotter åt stadsfogden i Karlstad och fogden över Västersysslet Måns Eriksson Ekebom (f. omkring 1590, d. 1642)?
Till början på sidanFöregående meddelandeNästa meddelandeLängst ned på sidan Länk till detta meddelande

Per Lundgren (Prlun)
Postat torsdagen 03 november 2005 - 21:42  Ändra meddelande Radera meddelande Skriv ut meddelande   Flytta meddelande (endast Anbytarvärd/Admin)  

Ralf!

Ja, Du har dragit rätt slutsats. Dock tror jag att Gustaf Månsson Ekebom var född 1617, vilket framgår i "Värmlans nation inskrivna studenter 1595-1677" pos 175 och i en diskussion i Anbytarforum där släten Camitz släktträd redovisas

mvh

Per L
Till början på sidanFöregående meddelandeNästa meddelandeLängst ned på sidan Länk till detta meddelande

Ralf Palmgren
Postat fredagen 04 november 2005 - 08:19  Ändra meddelande Radera meddelande Skriv ut meddelande   Flytta meddelande (endast Anbytarvärd/Admin)  

Tack för korrigeringen av födelsedatumet! :)
Till början på sidanFöregående meddelandeNästa meddelandeLängst ned på sidan Länk till detta meddelande

Per Göthe
Postat fredagen 04 november 2005 - 14:25  Ändra meddelande Radera meddelande Skriv ut meddelande   Flytta meddelande (endast Anbytarvärd/Admin)  

Hej Per. Eftersom du tydligen har en del angående Gustaf (Månsson) Ekebom, så undrar jag om du har mer infornation bakåt än "bara" hans far Måns Ersson Ekebom?

MVH Per (P.s Har själv dessa bland mina anor)
Till början på sidanFöregående meddelandeNästa meddelandeLängst ned på sidan Länk till detta meddelande

Per Göthe
Postat fredagen 04 november 2005 - 14:41  Ändra meddelande Radera meddelande Skriv ut meddelande   Flytta meddelande (endast Anbytarvärd/Admin)  

Förlåt. Skrev lite snabbt innan. Kollade även Camitz. Men det jag undrade om det fanns någon anteckning som berörde Måns Ersson Ekeboms maka (oavsett om hon är nämnd med något namn eller ej!).
Måns Erssons mor är förmodligen näst intill omöjligt att finna, men hans hustru borde väl vara rimligt att kunna finna?
Ödmjukt Per
Till början på sidanFöregående meddelandeNästa meddelandeLängst ned på sidan Länk till detta meddelande

Kjell Croné (Kjellc)
Postat fredagen 04 november 2005 - 15:20  Ändra meddelande Radera meddelande Skriv ut meddelande   Flytta meddelande (endast Anbytarvärd/Admin)  

I samma bok anges dödsdatumet 1682-03-15 och begravd 1682-04-23. I Kristinehamns dödbok C:1 p 109 (staden) no 6 står:
Ekebom
23 aprilis Borgmästaren Hr. Gustav(e/us?) Ekebom.
Dödboken anger tydligen enbart begravningdatum.

/Kjell
Till början på sidanFöregående meddelandeNästa meddelandeLängst ned på sidan Länk till detta meddelande

Elisabeth Thorsell (Elisabeth)
Postat fredagen 04 november 2005 - 15:59  Ändra meddelande Radera meddelande Skriv ut meddelande   Flytta meddelande (endast Anbytarvärd/Admin)  

I Fredrik Fryxells Wermlands Slägtebok finns släkten Ekebom med som nr 68.

Tyvärr finns inga uppgifter om Måns Erikssons hustru, det står enbart att han blev rådman i Karlstad 1622, fogde i Karlstad och Värmland 1632 och dog 1642 10/5.

Fadern Erik Månsson uppges vara född i Fölsvik i Östra Ämtervik, blev borgare i Karlstad, rådman 1604 och borgmästare 1608.
Till början på sidanFöregående meddelandeNästa meddelandeLängst ned på sidan Länk till detta meddelande

Per Lundgren (Prlun)
Postat fredagen 04 november 2005 - 19:22  Ändra meddelande Radera meddelande Skriv ut meddelande   Flytta meddelande (endast Anbytarvärd/Admin)  

Vänner!

Det blev en intressant diskussion kring Anna Roman och hennes make. Jag har inget att tillägga till Elisabeths inlägg eftersom jag endast kommit fram till Erik Månsson. Mitt intresse är egentligen knutet till Gustaf Månsson Ekeboms yngsta dotter Christina Gustafsdotter Ekebom som i sitt andra gifte var gift med häradshövdingen i Ölme Christoffer Johansson Moback. Desa två var min morfars farfars farfars farfar och farmor.

Även om det blir stopp vid Erik Månsson så är det lättare att komma bakåt via Anna Roman där jag har en hel del ännu inte belagda hypoteser.

mvh

Per L